Reklama
 
Blog | Jiří Nedvěd

Z vedlejší silnice

Ani nepotřebuju kalkulačku, abych si dokázal spočítat, že naše víska se vejde do té nejhlavnější vísky v ČR přibližně tisíckrát. A přitom tu občas řešíme problémy. Zapeklité.
Třeba zrovna ta křižovatka kousek od návsi.

Vyfotil sem vám značku, abyste si ji dokázali představit. Ukazuje se totiž, že pro spoustu šoférů není ani tak problém dostat se na hlavní jako spíše tu hlavní najít. No jako zrovna dneska.
Jdu si takhle z Jednoty ( nebo jak se to jmenuje) a co nevidím; černý sedan jede pomalu kolem. Jede důstojně, ta klidná síla téhle značky vyzařuje na všechny strany. Ale… tedy, popravdě řečeno, v tomhle černém sedanu před několika málo dny vyměnily řidiče. Ten předcházející jen zaskakoval a bylo to znát. Každý chtěl jet někam jinam, každý si dělal co chtěl, někteří na zadním sedadle dokonce začali kouřit. Tak to tedy ne, sestry a bratři! Takhle by to nešlo. Konečně máme řidiče, který má program a je dostatečně razantní, aby dokázal černý sedan dovést opět na hlavní. Ze zadního sedadla se ozvalo, že se spuštěným správným programem by tenhle sedan dokázala na hlavní přivést i automatická pračka, ale nikdo tomu nevěnoval pozornost. Nově zvolený řidič ještě doporučil osazenstvu sedanu, koho že mu mají zvolit jako spolujezdce na přední sedadla a protože to doporučení doprovodil důrazným upozorněním, že komu se to nebude líbit poputuje do kontejneru, pochopili to všichni správně. Řidič spokojeně nastoupil, usadil se na prostřední sedadlo ( totiž, to je specialita černého sedanu, řízení to má uprostřed, ale dá se to libovolně posouvat podle toho, za kým se chcete na tu hlavní dostat) a auto vyrazilo směrem k hlavní silnici.
To zelený elektromobil o ulici dál měl řízení na pravé straně. Jedna slečna na chodníku sice poznamenala, že zelené elektromobily mívají řízení spíše vlevo, ale v Evropě ať si dělají co chtějí, u nás to mají zelený napravo. Tedy, zelený elektromobily. Ale jinak to autíčko působilo veskrze sympaticky, osazenstvo se radostně rozhlíželo po okolí, poněvadž se rozhodlo, že i po okreskách se dá dojet dost daleko a hlavně, z okresek se nejlépe vidí, jak mizerně ty ostatní jedou po hlavní.
Kousek za zeleným elektromobilem jede zářivě červený kombík. Ani on nehledá hlavní silnici ( prý… jestli máme jet na hlavní, musí nám někdo ukázat cestu), ale ta pravá pohoda mezi cestujícími tak úpně nevládne; řidič dostal pokutu, protože se prý mělo prodávat nějaké vybavení z auta a potom se neprodalo… no, nikdo tomu pořádně nerozumí. Ale prej, na pokutu se musejí složit všichni. To vám fakt na náladě nepřidá.
Ale to největší překvapení na mě čekalo kousek od hlavní. Proti sobě tu stála modrá limuzína a oranžovej vytuněnej sporťák "dýzl v metle a v plný palbě voe," stojej čumák na čumák, řidiči si upřeně hledí do očí ( no fakt, to jde, limuzína má řízení vpravo a sporťák vlevo, takže když… no dobrá, já vím, že si to umíte představit), motory burácí, krev se pění. A prej… my s váma na tu hlavní pojedeme a potom zase my s váma na tu hlavní nepojedeme, páč vy nás celou dobu taháte za fusekli a co prej žvaníte, přijeli ste sem jako druhý a teď byste tu chtěli poroučet, jak prej se má řídit… řidiči překřikují motory a oči mají podlité krví. A na zadních sedadlech jejich aut se, kupodivu, řeší hodně podobné problém. Jestli by prý to nechtělo vyměnit šoféry. V modrý limuzíně by chtěli takovýho… nějakýho… jakej už tu jednou byl. Panečku, to byl šofér! Ještě ani nevyjel a už ho všichni chválili, že ta jízda je jako teda fajn a tak podobně. To tenhle taky není špatnej, ale když von to není ten pravej typ. Kdyby to slovo nebylo v řidičských kruzích eklhaft, řeklo by se, že není ten pravej typ vůdce auta. Navíc má má na palubce vysílačku a z tý se furt ozývá nějaký drmolení jako že … "ale prosím vás, jak to jedete"… a to už vůbec nebudí důvěru ani u spolucestujících, ani u kolemjdoucích.
To v oranžovém sporťáku vůdce mají. A jakýho! Prej, … "všichni tady budou mít můj vlastní názor". A hned jim ho i nadiktoval. Kdo tehle svůj vlastní názor nemá, tak si může vystoupit. Za jízdy. Předním oknem. Faktem ovšem je, že několik jich už vystoupilo a stále ještě žijí. To dává docela slušnou šanci do budoucna. Jde jen o to, jak vyměnit šoféra a přitm zachovat rychlost. A hlavně, jak vypnout tu pitomou vysílačku na palubní desce. Je úplně stejná jako v modrý limuzíně a ozývají se z ní i podobný řeči z … no, jak se jmenuje ten salám!… jo, řeči z Uheráku.

Kdybych chtěl být jemně ironický, řekl bych, že půlroční motání se po vedlejší komunikaci prospělo zejména hlavní silnici, dokonce je ta silnice na tom i líp než ta, co vede přes Portugalsko ( hledal sem tu vesnici na mapě, ale nenašel jsem ji, to asi bude v jiným okrese). Na druhou stranu ale vím, že hlavní silnice jsou od toho, aby se po nich jezdilo. A účet za tohle motání se po vedlejších komunikacích a hledání té hlavní nejspíš přijde později. Je jen otázka, jak velký bude.
Tož tak to chodí v té naší vísce. Jen se mi tají dech, jak ta dopravní situace musí vypadat v Praze. Když je to tam všechno tisíckrát větší…

Reklama