Reklama
 
Blog | Jiří Nedvěd

Diskont s písmenkama

Ty doby, kdy jsem do Levných knih vstupoval s pocitem studu okořeněném jemným popraškem trapnosti jsou již dávno pryč. Definitivně se to podařilo programové řadě filmů od autorů, kteří jsou všechno možné jen ne mizerní. Kurosawa, Antonioni či Kusturica za kilo ( no dobrá, za 99,-) je cena více než kulantní. Jistě, stačí mít připravené DVD rekordér při sledování dvojky a ušetříte i to kilo. Ale ani ta šetrnost se nemá zahánět do krajnosti.

" Levný knihy jsou diskont s písmenkama," odfrkla si nedávno jedna moje známá. Měsíčně utratí tisícovku za nové knížky a kupovat je po slevě ji připadá mírně… nevkusné. " Stejně jako supermarkety ničí tradiční prodejny, ničí Levný knihy tradiční knihkupectví." Připouštím, že tyhle věty jsou vytrženy z kontextu diskuze o celém… "komplexu" výrobků a způsobů jejich prodeje. Vietnamské tržnice, supermarkety, diskonty, Vše za 39,-, bazary, sekáče… vítězství ceny nad kvalitou. Moje známá totiž trpí fixní ideou, že tento typ prodeje vytvořil vrstvu lidí, kteří jsou ochotni za kulantní cenu skonzumovat úplně vše. Pravdou ale je, že tahle vrstva tu byla. Vietnamci, Levné knihy nebo supermarkety jen využívají její "potenciál". Nelíbí se vám to? Věříte, že to je jen předvoj totální likvidace malovýrobců napříč celým sortimentem spotřebního zboží Angreštem počínaje a Železnými sponkami konče? Nikdo vás nenutí do nich chodit. Že dovoz levných brambor z Polska ničí naše pěstitele? Mnohdy je tristní pohled na to, co je prodáváno pod hlavičkou "brambory od českého pěstitele".

Ale abych se vrátil zpět k Levným knihám…
" Je to vlastně degradace knihy, když je prodávána za jakousi zbytkovou cenu jen proto, že tu není dostatek koupěschopných čtenářů nebo je vydávána jako paperback na zažloutlém dřevitém papíře," rozvíjela známá svou myšlenku. Namítl jsem, že zbytková cena je lepší než Sběrné suroviny, ale moje námitka nebyla uznána.
Chce-li supermarket srazit cenu kečupu na co nejnižší cenu, musí na maximální míru osekat vstupy a to jak co do obsahu tak do obalu. To je logické. Zákazník kupující si takovou pochutinu musí akceptovat kvalitu "Ketchup ( ver. 1.2.1) rajče free" . S knížkama je to na první pohled jiné. Obsah musí zůstat nezměněný, takže se "osekává" obal. Ale na kečupu i knize mě v podstatě zajímá to samé: obsah. Jestli je obal červený nebo oranžový je mi fuk, chci, aby uvnitř bylo to, co tam má být. Čtu e-knihy, protože v podstatě splňují můj základní požadavek, který od knihy očekávám. E-kečup vyrobit možné není, neboť kdyby to šlo, určitě by ho některý supermarket už měl v nabídce.

Ze všech stran jsem neustále přesvědčován, že "diskontizace" našeho života, touha konzumovat co nejlevněji a nahrazovat kvantitou kvalitu je cestou do pekel. Je dost pravděpodobné, že tam naše společnost směřuje ( i když někteří tvrdí, že TOHLE už peklo je). Dobrá, na tom, že si v Levných knihách koupíte souborné dílo K. Poláčka za pár kaček je něco… divnýho. Ale taky si tam můžete koupit Černou kočku, bílého kocoura v edici Levné knihy. Za kilo. Takže to jde. A ne, že ne.

Reklama